CQi
Alle clienten wordt na afronding van de behandeling gevraagd om door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst aan te geven in welke mate zij tevreden zijn over de praktijk, de behandelaar en behandeling.
De vragenlijst die daarvoor wordt gebruikt, de zogenaamde "Consumer Quality index Geestelijke Gezondheidszorg en Verslavingszorg (ambulant)" (afgekort CQ-index of CQI) meet kwaliteitsaspecten van de ambulante en klinische geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en verslavingszorg (VZ) vanuit het perspectief van de cliënt. De CQi wordt gebruikt om in kaart te brengen op welke punten cliënten goede ervaringen hebben met een praktijk / instelling of behandeling en waar nog verbetering mogelijk is. Daarnaast is de vragenlijst bedoeld om vergelijkend onderzoek te doen naar de prestaties van verschillende GGZ-aanbieders.
De vragenlijst leidt tot een score op 4 schalen en een overall rapportcijfer. De schalen zijn:
- Bejegening: Nam uw behandelaar u serieus? Heeft uw behandelaar u dingen op een begrijpelijke manier uitgelegd?
- Informatie over de behandeling: Zijn de voor- en/of nadelen uitgelegd van de behandelingen die er voor uw klachten zijn? Kreeg u informatie over hoe u met uw klachten om kunt gaan? Kreeg u informatie over het resultaat dat u van de behandeling kon verwachten?
- Samen beslissen: Kon u meebeslissen over de behandeling? Heeft u samen met uw behandelaar het doel van de behandeling vastgesteld? Is er rekening gehouden met uw wensen binnen de behandeling? (Bijvoorbeeld de plek, het aantal sessies, het tijdstip, alleen of in een groep, man of vrouw als behandelaar?
- Uitvoering van de behandeling: Was de behandeling naar uw mening de juiste aanpak voor uw klachten? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling?
In onderstaande tabel staan de schaalscores in vergelijking met voorgaande jaren. De score 'Informatie over de behandeling' wordt vanaf 2021 bepaald.
Overall zijn cliënten heel tevreden over de uitvoering van de behandeling (4,7). Het rapportcijfer dat men ons geeft is met 8,9 ook heel goed. We gaan ervoor om die scores in 2024 weer te evenaren.
Met ingang van 2021 wordt ook een score berekend op het aspect 'Informatie over de behandeling'. In 2022 hebben we gewerkt aan een beter gestructeerde informatievoorziening over diagnoses, behandelvormen en -alternatieven en wat de cliënt zelf kan doen om zijn klachten te verminderen of ermee om te gaan. Dat heeft geresulteerd in een lichte verbetering van deze score ten opzichte van 2021.
gemiddelde cliënt score | |||
2023 | 2022 | 2021 | |
Schaal | (n=73) | (n=113) | (n=156) |
Bejegening (1-5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Samen beslissen (1-5) | 4,9 | 4,7 | 4,8 |
Informatie over de behandeling (1-5) | 4,7 | 4.7 | 4,6 |
Uitvoering behandeling (1-5) | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
Rapportcijfer (0-10) | 8,9 | 8,9 | 8,9 |
(laatst bijgewerkt: 24 maart 2024)