Mindfulness training

Als je weerkerend sombere gevoelens en piekergedachten hebt...
Als je bij herhaling in dezelfde soort problemen terecht komt…
Als je jezelf regelmatig voorbij loopt…

Mindfulness Based Cognitive Therapy bieden we aan als een praktische aandachtgerichte groepstraining in het omgaan met moeilijke gevoelens als weerkerende somberheid, overmatig piekeren en lastige gewoonten.

Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT) is een training die elementen van meditatietechnieken combineert met aspecten van cognitieve gedragstherapie. Mindfulness Based Cognitieve Therapie wordt ook wel Aandachtgerichte Cognitieve Therapie genoemd. In de training leer je om je aandacht zonder oordeel te richten en/of terug te halen.

Is dat nodig?

Onze zintuigen krijgen dagelijks veel te verwerken: leuke en minder leuke informatie, wensen, verlangens, positieve en negatieve emoties, lichamelijke (pijn-)sensaties. Met behulp van aandachtgerichte training leren we effectiever hoofd- en bijzaken te onderscheiden, worden we minder in beslag genomen door negatieve emoties en kunnen we beter het onvermijdelijke aanvaarden.
Mindfulness vergroot onze innerlijke balanceerkunst en levensvreugde.

Voor wie is mindfulness geschikt?

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mindfulness met name zeer geschikt is voor mensen met herhaalde (recidiverende) depressieve klachten en neiging tot piekeren. Maar ook bij diverse andere psychische klachten is mindfulness effectief. Ook als u geen klachten heeft, kan het zinvol en inspirerend zijn om mindfulness te beoefenen. In de training richten we ons op ieder die wil leren zich meer gewaar te zijn van hetgeen hem/haar beweegt, minder te reageren vanuit de automatische piloot en weerbaarder te worden in lastige situaties.

Voor wie is de mindfulness training niet geschikt?

De training is minder geschikt voor mensen die met nare of ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden kampen. In dat geval raden wij u aan om eerst individueel hulp te zoeken. Als u twijfelt of de training voor u geschikt is, neem dan contact met ons op om dit te overleggen.

Opzet en inhoud van de training.

De training bevat zowel aspecten van mindfulness als van cognitieve therapie (gericht op vroegtijdig herkennen en relativeren van piekergedachten en hardnekkige overtuigingen). Stapsgewijs leert u uw aandacht er beter bij te houden en u minder te laten (af-) leiden door moeilijke gevoelens of lastige gewoonten.

We maken gebruik van:

  • toegankelijke meditatievaardigheden
  • de ademhaling als bron van stabiliteit
  • lijfelijk gewaarzijn van situationele
  • stress
  • aandachtgerichte oefeningen
  • registratieoefeningen
  • oplossingsgerichte vaardigheden
  • het maken van een persoonlijk gezondheidsplan (voorkomen van terugval in oude klachten en denkpatronen).

Van deelnemers wordt verwacht dat zij huiswerkopdrachten uitvoeren en dagelijks (korte) meditatie-oefeningen doen.

Voor meer informatie is er een folder beschikbaar waarvan u de tekst kunt downloaden.

Trainingsdata en -tijden

De MBCT-training (mindfulness based cognitive therapy) start 2 keer per jaar, in februari en in september.
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 1,5 uur. De bijeenkomsten zijn steeds op woensdagavond.

Data eerstvolgende training (in het najaar van 2019):

  • 25 september
  • 2 – 9 – 23 oktober
  • 6 – 20 – 27 november
  • 11 december

Tijd: 19.30 - 21.00 uur.

Locatie

De bijeenkomsten vinden plaats in onze cursusruimte in Gezondheidscentrum Bommelerwaard.
Van Heemstraweg West 11 D, 5301PA te Zaltbommel.

Trainer

mw. drs. Trudy Wiendels

Kosten

De kosten voor deze training bedragen EUR 350 (inclusief: werkboek, het boek "Mindfulness, een praktische training in het omgaan met gevoelens en gewoonten" van Ger Schurink en een CD met oefeningen).

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier dat u hier kunt vinden. U kunt zich ook telefonisch aanmelden bij het secretariaat: 0418-515214.
Per training is er ruimte voor maximaal 10 deelnemers. Bij overtekening geldt de volgorde van inschrijving.